27

srijeda

siječanj

2010

Quilt: čudesna igra igle i konca




Na upravo završenom Velikom međunarodnom festivalu quilta u Tokiju od 15. do 23. siječnja, jedan par očiju bio je premalo da se upiju svo bogatstvo i raskoš izloženih ručnih radova. Šarene krpice nastale čarobnim plesom igle i konca, sve jedna ljepša od druge, s jedne strane su me više nego oduševile svojom originalnošću i kreativnošću dizajna. S druge strane, u sebi sam potiho psovala organizatore koji su izložbu postavili u tako ogromnom prostoru. Zamislite Tokyo Dome i njegovo veliko igralište za bejzbol, koje alternativno služi i kao najveća koncertna dvorana u Japanu kapaciteta 55.000 gledatelja (ona na kojoj su imale čast nastupati zvijezde kalibra Madonne, Michaela Jacksona i Backstreet Boysa), i dobit ćete dojam veličine izložbe quilta. Neviđeno!




Prostor održavanja izložbe u dvorani Tokyo Dome-a

Tako da nije nikakvo čudo što sam, u svojoj vrućoj želji da izbliza pogledam što više izložaka, kao sumanuta optrčavala jednu bazu za drugom i mahnito fotografirala na sve strane, a da mi ipak nije uspio nijedan home run. Stoga su slike koje ovdje možete vidjeti tek izbor meni najimpresivnijih radova, djelić po mom mišljenju dovoljno reprezentativan da se pokaže popularnost quiltanja i status koji taj hobi uživa u Japanu.


Što je quilt (kvilt)? Općenito govoreći, to je tehnika ručnog rada kojom se mnogo manjih komadića tkanine spaja i prošiva u jednu cjelinu, koja se dalje sastavlja u slojevima (obično tri: lice, naličje i vatirana sredina), porubljuje i spaja u konačan rad.

Uz quilt usko se veže pojam patchworka, koji nastaje uzastopnim spajanjem (šivanjem) više komadića tkanine u veću kompoziciju kako bi se dobio zanimljiv vizualni efekt. Obično se patchwork prilikom izrade quilta koristi kao njegovo vanjsko lice, tj. dekorativni sloj.

U izradi quilta danas prednjače Amerikanci, iako je tehnika quiltanja popularna i u drugim zemljama. Japanski interes za zapadni quilt relativno je novijeg datuma i seže unatrag u 1975. godinu, kada je u Tokiju i Kyotu po prvi put organizirana izložba quilta iz američke kolekcije Jonathana Holsteina. Danas je quilt vrlo omiljena zanimacija među Japankama svih uzrasta, a sudeći po bogatoj prodajnoj izložbi tkanina i pribora u Tokyo Dome-u, hobi je to amatera koji se prakticira na profesionalan način.

Iako se osobno ne bavim quiltanjem - imam, doduše, iskustva s vezenjem te sam napravila već nekoliko zgodnih radova, no posljednjih mi godina nedostaje angjelskog strpljenja potrebnog za igru igle i konca - utoliko više divim se autoricama ovih quiltova, koje su bez sumnje morale uložiti mnogo vremena i truda kako bi svoje radove završile i predstavile na najbolji mogući način.



1. mjesto u kategoriji Japan Quilt Grand Prix:
Fly Me To the Moon / 215 x 190 cm
Yoshiko Miyamoto, Hyogo



Na izložbi su sa svojim radovima nastupili amaterski i profesionalni izrađivači quilta iz SAD-a, Australije, Južne Koreje i, naravno, Japana. Izložba je bila kompetitivnog karaktera, te su najboljim radovima podijeljene nagrade u nekoliko kategorija: Japan Quilt Grand Prix, tradicionalni quilt, originalni dizajn, 'wa' ili japanski quilt, grupna i juniorska kategorija, te torbice od quilta.
Uz mnoštvo radova namijenjenih praktičnoj uporabi (pokrivači, prekrivači, 'štep-deke', torbice), izložba je predstavila i upadljivo velik broj izložaka čije se autorice artistički maštovito poigravaju raznim tehnikama i dizajnom.

U zapaženom gostovanju američkog Allentown Art Museum-a iz Pennsylvanije predstavljeno je četrdesetak tradicionalnih quiltova nastalih u kućnoj radinosti tamošnjih doseljenika njemačkog podrijetla u posljednja dva stoljeća. To je vrlo lijepa i bogata zbirka klasičnih quiltova, većinom vrlo starih, koji još i danas iako mjestimice požutjeli od vremena i stajanja, odišu domaćom toplinom i svojim motivima, odabirom tkanina i uzoraka reflektiraju nekadašnji ruralni način života svojih izrađivačica u jugoistočnoj Pennsylvaniji.

Na posebnim manjim izložbama predstavljene su nubi tehnika quiltanja iz Južne Koreje, te tehnika japanskog indigo bojanja kojom se dobiva 'japansko plavo' (Japan Blue).


Primjer kimona u japansko plavoj boji



Slijede primjeri quiltova s izložbe:



Amanogawa (Mliječna staza) / 168 x 208 cm
autorica Ryoko Atsuko, Miyagi

Mnogo quiltova iz nekog je razloga bilo u ovoj, meni magično privlačnoj plavoj boji.





Aka ni somare (Obojeno crvenim) / 208 x 211 cm
gdja Chiba, Miyagi

Druga moja slabost je japansko crvena boja, kakva se npr. koristi u izradi kimona. Zanimljivi su mi klasični geometrijski oblici, a ovu kombinaciju držim fascinantnom.





Flower Dance / 221 x 191 cm (detalj)
Teruko Shibata

Još jedan tipično japanski motiv u bojama i motivima karakterističnima za kimono.





Wa no kyoen (Svečanost mira) / 205 x 202 cm (detalj)
gdja Kitahara, Osaka
Zapanjujuća raznovrsnost motiva, boja, uzoraka. Ne postoje dva identična quilta!





Twinkling now / 172 x 230 cm
Fumiko Nakayama

Jedan od mojih apsolutnih favorita.





Eternal / 219 x 170 cm
Yuko Saito

Prekrasan, blještav rad s vrlo lijepim rubom od fino namotane tkanine - posebnost sama po sebi.





Let's Dance / 168 x 257 cm
Miki Murakami

Dojmljivo. Razigrano, lepršavo i sa zgodnim 'quiltom u quiltu' (vidi dekicu sasvim desno). Dražestan primjer 'intertekstualnosti tekstila', ili bi bolje bilo reći 'intertekstilnosti'!





Late Autumn / 135 x 233 cm
Keiko Yoshida
Vrlo apartno. Nameće se dojam kako se radi o dvije 'krpice', no ipak je samo jedna i to vješto prošivena po sredini.





Yearn for Yoshitsune / 240 x 235 cm
Tomoko Matsuura

Ostala sam bez teksta pod kišom trešnjinih latica.





Tabi no omoide (Sjećanje na putovanje) / 143 x 215 cm
gđa Ide, Shizuoka

Vrlo, vrlo precizan i lijep rad. Autorica je na tkaninu kopirala i prošila otisak originalnih željezničkih karata i ulaznica s putovanja po Engleskoj. Kapa dolje.





Akogare no Borutimoa (Čežnja za Baltimoreom) / 238 x 210 cm
gđa Suzuki, Yamagata

Što reći: slaba sam na plavo i na cvijeće, a ovaj rad plijeni svojom distanciranom, klasičnom ljepotom.





An tachi no tanoshii kyujitsu (Dvije Ane na praznicima) / 76 x 105 cm
rad djevojčice iz prefekture Kagawa
Simpatično!





Oyayubi-hime (Palčica) / 83 x 94 cm
rad 11-godišnje djevojčice iz prefekture Aomori

Slatko!





Tokyo Dome - dom kreativnih, spretnih i sretnih žena!



<< Arhiva >>