06

nedjelja

srpanj

2008

Umorni od života



Crna kronika

Japanska policija nedavno je objavila godišnju statistiku samoubojstava u ovoj zemlji. Prema podacima, prošle godine u Japanu samoubojstvo su počinile čak 33.093 osobe. To bi po veličini odgovaralo stanovništvu manjeg grada u Hrvatskoj. Crna brojka već desetu godinu zaredom premašuje 30.000, što je drugi najviši broj samoubojstava u Japanu u posljednjih 30 godina otkako se vode statistike.

Detaljnije brojke pokazuju porast broja samoubojstava unutar određenih starosnih skupina. Tako je rekordno porastao broj samoubojica u 30-im i 60-im godinama života. Također je zabilježen rast broja samoubojstava ljudi 40-ih godina.

U odnosu na ukupnu brojku, najviši postotak suicida zabilježen je među osobama starijima od 60 godina: 36.6 %. Udio radno sposobnog stanovništva 30-ih i 40-ih godina iznosio je 29.8 %. Iako je statistika mlađih dobnih skupina zabilježila procentualni pad, proizlazi da je prošle godine život okončalo 3.309 Japanaca 20-ih godina, te 548 osoba mlađih od 19 godina, među kojima je bilo osnovno- i srednjoškolaca...

Upadljiva je razlika po spolovima: od ukupnog broja samoubojica, 23.478 činili su muškarci i 9.615 žene.

Od vjerojatnih motiva za samoubojstvo, japanska statistika navodi sljedeće, rangirano po učestalosti (česta je kombinacija ovih motiva):

1. zdravstveni razlozi
2. financijski problemi i dugovi
3. obiteljski problemi (npr. odgoj djece)
4. problemi na radnom mjestu (s podkategorijama 'umor i stres', 'loši međuljudski odnosi', 'pogreške u radu', 'promjene u uvjetima rada')
5. problemi u vezi
6. zadirkivanje u školi



Što mi radi susjed?

"U posljednje vrijeme na mnogim mjestima događaju se nesreće izazvane hidrogen sulfidom.
U našem gradu dosad su zabilježene tri takve nesreće (stanje 28. travnja).
Hidrogen sulfid koji pojedinci koriste pri pokušaju samoubojstva, u nekim slučajevima može naškoditi zdravlju većeg broja građana.
Molimo obratite pozornost na sljedeće, i ukoliko se nađete u opasnosti, smjesta izvršite evakuaciju i obavijestite vatrogasce na broj 119:

Svojstva hidrogen sulfida:
- zaudara na pokvarena jaja
- bezbojan je i teži od zraka
- zapaljiv

Mjere samozaštite:
- Ukoliko osjetite zadah na pokvarena jaja, sklonite se s mjesta odakle neugodan miris dopire i provjetrite prostoriju (npr. otvorite prozore).
- Evakuirajte u smjeru vjetra, na povišeno i dobro provjetreno mjesto, budući da je hidrogen sulfid teži od zraka.

Upiti na broj: ..."

(sadržaj službene note nedavno ubačene u moj poštanski sandučić)



Duga kava

S prijateljem sjedim u Starbucksu, pred nama dvije velike šalice kave, i slušam razloge zbog kojih mu je odnedavno postalo još teže koncentrirati se na doktorat iz molekularne biologije.
'Baš mi je drago što te vidim... U stvari, nisam baš nešto u zadnje vrijeme, kako da ti to kažem... U laboratoriju se nedavno dogodilo nešto grozno.'

Rekavši to spuštena glasa, lice mu se naglo uozbiljilo. Lecnula sam se. Što je to bilo? Antonio je inače beskrajno genki, srdačan i simpatičan, i oko sebe širi same dobre vibracije. Šarmantni Argentinac, s njim mogu pričati satima. Što mu se to grozno moglo dogoditi među njegovim Petrijevim zdjelicama i pipetama?

'Tog dana mentor nas je odjednom sve pozvao na hitan sastanak. Znao sam da tu nešto smrdi, jer inače nikad ne sastančimo... Sjednemo mi, i kaže on: imam tužnu vijest, jučer se ubio jedan naš kolega.'

'Japanac, da... Zamro sam. Nisam znao što da kažem, a nisam valjda ništa ni rekao... Vratio sam se na posao u šoku. Jednostavno nisam mogao vjerovati.'
Uzdahnuvši, samo sam slušala svog prijatelja Antonija. Dobro što smo oboje naručili veliku kavu. Trebat će nam, pomislila sam.



Anketa

Japanski kabinet vlade ovog je proljeća proveo anketu među odraslim Japancima starijima od 20 godina na pitanje: 'Kakav je vaš stav prema samoubojstvu?'

Iz ankete proizlazi da se 19.1 % Japanaca već ozbiljno bavilo pomišlju na samoubojstvo.
Velik udio činili su ljudi s privremenim zaposlenjem, za koje je u Japanu poznato da zarađuju manje i imaju lošije radne uvjete od osoba sa stalnim radnim mjestom.

58 % osoba složilo se da TV-drame i filmovi koji romantiziraju samoubojstvo navode gledatelje na fatalni čin.

76 % anketiranih slaže se da je potrebna bolja regulacija internet stranica koje propagiraju cyber samoubojstva, okupljaju potencijalne samoubojice i opisuju suicidalne metode.

Upitani za moguće poteškoće na radnom mjestu u slučaju da zbog depresije moraju uzeti bolovanje, više od 51 % anketiranih odgovorilo je da bi im to predstavljalo problem, a više od 26 % upitanih smatralo je da bi ostali bez posla. Samo 9.9 % osoba odgovorilo je da ne bi imali nikakvih problema na poslu u slučaju bolovanja zbog depresije.



Produžena kava

'Tip mi nije bio prijatelj, čak ni neki naročit kolega... Bio je malo čudan. Tih, povučen. Nikad me nije pozdravljao kad bih ja pozdravio njega. Čak ni pri prvom upoznavanju nije rekao ništa. Čudno, zar ne? U Japanu baš upadljivo, nešto takvo. Ali radili smo skupa, bili smo dio istog tima.'

'Nisam imao pojma da je imao takvih problema da digne ruku na sebe... Nisam znao gotovo ništa o njemu. Nakon svega, osjećao sam se krivim.'

'Misliš da su nam rekli što se zapravo dogodilo? Ni riječi. Bez objašnjenja.'

'Došao sam kući i sjeo, uzeo mobitel... Imao sam snažnu potrebu da s nekim razgovaram o tome. Gledam brojeve i mislim: kome to sad reći? Koga da nazovem? Što da kažem?'

'Ti si prva s kojom o tome pričam...'

Moj prijatelj Antonio vidno se uzrujao. Toliko da još nije ni dodirnuo svoju kavu. Slušala sam, osjećajući da je to ono što sad najviše treba.

'Svi iz laboratorija bili smo na sprovodu. Poslije sam saznao da su bile i karmine, ali mene nitko nije zvao... Zašto? Je li zato što sam gaijin? Da ne znam običaje, da ću ih možda kompromitirati? Osjećao sam se isključenim.'
'Naljutio sam se, otišao sam pravo do mentora kad sam to čuo.'

Ono što sam već znala o njemu: Antonio je vrlo osjećajan i iskren. Otpio je malo kave, i to ga je smirilo. Još smo dugo razgovarali o nesretniku iz laboratorija. Njemu više nije bilo pomoći. Ali što je s onima koji ostanu?
'Tamo, na ispraćaju, u sebi sam se oprostio s njim. Bila je to neka utjeha: njegova slika na odru, roditelji, prijatelji, mi iz laboratorija... Dobio sam tu posljednju šansu.'

'Nitko ništa ne govori o tome, ali možda je tako i bolje. Završit ću istraživanje, moram zapeti još malo, unatoč svemu. Na proljeće sam slobodan kao ptica, mogu malo otići do Europe... Osjećam se spremnim napustiti Japan.'









.

















<< Arhiva >>