07

srijeda

studeni

2007

Kuharica u Japanu VI: Miso juha s patlidzanima



Evo jednog jednostavnog recepta za cuvenu japansku miso juhu. Recept preuzimam od kuharice Harumi Kurihara koju sam vec predstavila ovdje. Juha se priprema za samo nekoliko minuta, bogata je sezonskim povrcem i vrlo je ukusna.
Ovih jesenskih dana cesto je kuham i uvijek me dobro ugrije !

Miso juhu vjerojatno ne trebam posebno predstavljati. Ona je temelj japanske kuhinje i posluzuje se uz gotovo svaki obrok, bez obzira na doba dana. Svaki japanski restoran posluzuje tu juhu, koja se smatra vrlo zdravom. Tradicionalni japanski dorucak, osim rize, ribe i nekoliko vrsta povrca, ukljucuje i miso juhu. Ona se sprema na vise-manje isti nacin, uz dodatak bujona i miso paste, a dodatci mogu biti vrlo raznovrsni, od povrca, gljiva, tofua, morskih plodova, cak i krumpira - kombinacije su gotovo neiscrpne. Osim toga, miso pasta koristi se ne samo za juhu, vec i za neka druga jela kojima daje specificnu aromu i okus.
U japanskim supermarketima moze se kupiti i gotova miso juha koju samo treba razmijesati u kipucoj vodi. Postoje i mini-pakiranja za jedan ili dva obroka, idealno za samce, kao i 'family pack' od po 10 ili 12 vrecica u jednom omotu.

Miso je gusta smjesa koja se dobiva dugotrajnom fermentacijom sojinih zrnaca i rize. Postoje tri osnovne vrste miso paste: crveni miso (aka miso), koji je tamne boje i vrlo slana okusa; bijeli miso (shiro miso), koji je svijetliji i slatkast, te mijesani miso (awase miso), koji je najpogodniji za ovaj recept, a boja mu podsjeca na maslac od kikirikija.
Sve ove vrste Japanci koriste ovisno o vlastitom ukusu i regionalnim obicajima.

Osim patlidzana, za ovu juhu potrebno vam je povrce koje je u Japanu poznato pod imenom komatsuna. Popularno je u jesen, a nalik je listovima spinata. No, kako je komatsunu malo teze nabaviti izvan Japana, Harumi kao zamjenu preporucuje upravo spinat.




Miso pasta; komatsuna


Miso juha s patlidzanima

Sastojci za 2 osobe:
70 g patlidzana
70 g komatsune ili spinata
400 ml dashi bujona (svjezeg ili instant)
2 velike zlice miso paste 'awaso'
za posipanje: chilli prasak ili shichimi togarashi (mjesavina zacina na bazi papra)
-------------------------------------------------

1. Patlidzane narezite na komadice duzine oko 1.5 cm, te ih uronite u hladnu vodu oko 5 minuta. Nakon toga ih kratko prokuhajte da izgube gorcinu.
2. Cim patlidzani omeksaju, ocijedite ih i ponovno uronite u hladnu vodu dok se ne ohlade. Ocijedite.
3. Narezite listove komatsune ili spinata na komadice od 2 cm.
4. Za instant dashi bujon, u kipucu vodu uspite 1-2 zlicice dashi praska (ili koliko je naznaceno na omotu). S malo tog bujona pomijesajte 2 zlice miso paste kako biste dobili glatku smjesu, nakon toga dodajte u ostatak bujona i mijesajte dok se smjesa ne otopi.
5. Dodajte patlidzane i komatsunu, te kratko prodinstajte. (Juha ne smije zakuhati nakon sto ste dodali miso, jer se time unistava delikatna aroma miso paste.)
Po zelji posuti zacinima (chilli ili shichimi togarashi).

Iako se ova juha moze jesti zlicom, u Japanu za to radije koriste stapice. Krupni komadici hrane hvataju se stapicima, a tekucina iz zdjelice jednostavno se popije - ili jos bolje, posrce !






Literarna referencija:

Ryu Murakami: 'U miso juhi', 1997.
Nakon sto su zajedno proveli tri dana u bizarnom pohodu po tokijskim zabavnim cetvrtima, Amerikanac Frank i Japanac Kenji rastaju se zauvijek. Frank - koji je da se blago izrazim sve samo ne Mr. Nice Guy - i Kenji, njegov vodic po opskurnim zakutcima megalopolisa, sprijateljili su se u neobicnom smislu. U zadnjem intimnom razgovoru, kratko prije nego sto ce udarci zvona u hramovima objaviti pocetak Nove godine, Frank otkriva Kenjiju zasto je zapravo dosao u Japan, i kako bi sve to uskoro moglo zavrsiti:


'Skoro sam zaboravio poklon', rece i pruzi mi omotnicu. 'To je nesto sto mi znaci mnogo vise od novca. Molim te da ga primis.' Kad sam uzeo omotnicu, nastavio je: 'Ima jos jedna stvar koju sam htio da uradimo zajedno. Jako sam zelio probati miso juhu, no buduci da se vise necemo vidjeti, to sad vise ne ide.'
'Miso juhu ?'
'Da, to mi se cinilo zanimljivim. Jednom davno narucio sam je u nekom sushi restoranu u Coloradu. Cudna juha, cudno mirisi, zato je tada nisam ni kusao. No, ipak mi se ucinila jako posebnom, tako je neobicne smedje boje, i mirisi po ljudskom znoju, zar ne ? Ali na neki nacin izgledala je jako profinjeno. Pitao sam se kakvi su ljudi koji tu juhu jedu svaki dan. Zato sam i dosao ovamo. Ipak je malo steta sto je ti i ja nismo probali zajedno.'
'Vracas li se odmah u Ameriku ?' upitao sam ga. Kad je odgovorio da ne, ispricao sam mu da miso juhu moze dobiti svugdje. U svakom japanskom restoranu, cak i najmanjem, i u svakom supermarketu. Ali ne, vise mu nije bilo vazno, rece Frank s onim svojim izmucenim osmijehom od kojeg mu se lice objesilo, umjesto da se opusti.
'Ne treba mi miso juha, jer vec sam u njoj. Tamo u Coloradu, u juhi je plivalo svasta. Izgledalo je kao ostatci od povrca. A sad sam i sam, eto, u ogromnoj zdjeli miso juhe. Bas kao i oni komadici tada. I time sam posve zadovoljan.'

('In de misosoep', odlomak u mom prijevodu)


Zbog eksplicitnog nasilja i sirovih scena od kojih se jezi koza, roman nije za osobe slabijeg zeluca. Ali miso juhu svakako preporucujem.










<< Arhiva >>